LEAN-koulutus kutsui jälleen
Viime lokakuussa ensimmäinen joukko dextililäisiä kävi tutustumassa LEANin saloihin käytännönläheisessä Sunprofilen järjestämässä koulutuksessa. Nyt samaan polkuautojen kasaamisen avulla prosessien tehostamista havainnollistavaan koulutukseen osallistui toinenkin ryhmä Dextilin työntekijöitä ja innostus LEANin tuomista hyödyistä on selvästi nähtävissä.
Erään tutkimuksen mukaan uuden kulttuurin jalkauttaminen yrityksessä vaatii sen, että ajatuksen takana on kaksi kolmasosaa henkilöstöstä. LEAN-koulutusten myötä Dextilillä ollaan nyt juuri tässä pisteessä. Yhteensä 29 henkilöä yrityksen 44:stä työntekijästä on käynyt koulutuksen ja todennut omin silmin, korvin ja käsin LEANin positiivisen vaikutuksen työntekoon.
Kiire on henkinen tila
Jo ensimmäisellä koulutuskerralla kiireen käsite muutti muotoaan osallistujien ajattelussa.
”Kiire on perinteisesti ollut asia, joka tukkii työn tekemisen. Syy siihen, ettei saada asioita tehdyksi. Kiire on kuitenkin henkinen tila, johon ihminen ajautuu siitä syystä, että töitä ei ole mietitty riittävän tarkasti. Se ei ole ihmisen syy, vaan prosessien kehittymättömyyttä. Kiire syntyy siitä, ettei ole mietitty, miten hommat saadaan hoidettua sujuvasti”, pohtii Dextilin toimitusjohtaja Miia Pasanen asiaa.
Koulutuksessa kiire väheni sitä mukaa kun prosessi hioutui.
”Kun meidät laitettiin kokoamaan polkuautoja, kiire oli aluksi valtava. Aluksi yhden polkuauton läpimenoaika oli lähempänä seitsemää minuuttia, mutta kun mietimme keinoja sujuvampaan tekemiseen ja saimme LEAN-työkaluja, autoja valmistui 2 minuutin tahtiin. Kaikki tämä kuvattiin videolle, ja siitä näki hyvin, miten kiire ja häslääminen vähentyivät loppua kohti. LEANin vaikutus oli mieletön”, Pasanen kertaa.
LEAN-projekti on jo alkanut
Nyt Dextilillä on tavoitteena saada yrityksessä vallalle kulttuuri, joka pohjautuu LEANiin. Käytännössä se tarkoittaa jatkuvan kehittämisen kulttuuria, jossa koko henkilöstö ajattelee asioita LEANin kannalta.
Jo ensimmäisen koulutuksen jälkeen Dextilillä perustettiin yrityksen sisäinen LEAN-projekti, joka tähtää LEANin saamiseen osaksi jokapäiväistä toimintakulttuuria. Projektiryhmään kuuluu eri palveluyksiköihin kuuluvia henkilöitä. Nyt toisen koulutuksen jälkeen ryhmää täydennettiin uusilla jäsenillä.
LEAN-projektissa kiinnitetään huomiota työntekoa keskeyttäviin tekijöihin, joita vähentämällä pystytään parantamaan läpivirtausta. Ensimmäisenä huomion kohteena on sisäisen viestinnän kehittäminen niin, että keskeytysten määrä vähenee. Seuraavia kehityskohteita ovat esimerkiksi koneiden aiheuttamien ongelmien ennaltaehkäisy ja työhön tarvittavien aineistojen käyttöön saaminen entistä sujuvammin.
Työhyvinvointia tekemässä
Vaikka LEAN tehostaa työntekoa, se ei missään tapauksessa tapahdu työntekijän kustannuksella vaan itse asiassa päinvastoin.
”Käytämme työssämme termiä käyttöaste. Se kertoo, kuinka paljon työntekijän työajasta käytetään asiakastyöhön. Tällä hetkellä tavoitteemme on 85 %, mutta LEANin kautta käyttöasteen tulisi laskea lähemmäs 60:tä. Silloin työn kehittämiselle sekä työhyvinvointiin panostamiselle jäisi enemmän aikaa, mutta kannattavuus säilyisi silti entisellään”, Pasanen selittää.
LEAN-koulutukset ovat jo itsessään olleet erinomainen sijoitus työhyvinvointiin, joka on kirjattu tärkeäksi osaksi Dextilin strategiaa.
”Molemmat päivät ovat olleet mahtavia yhteishengen luomisen kannalta. Jotkut sanoivatkin, että vaikka tilinpäätökset painoivat päälle, niin imu polkuautojen tekemiseen oli todella kova. Koulutuksessa opit vietiin hyvin käytännön tasolle, jolloin ihmisille pääsi syntymään henkilökohtainen oivallus LEANin vaikutuksista. Ei ole kysymys yrityksen edun tavoittelusta vaan yhteisestä hyvästä”, Pasanen muistuttaa.